Textiel

Transformative Black
having a power or a tendency to transfom

Vakantie is voor mij bij uitstek een mooie tijd om mijn gedachten losjes te laten gaan over wat mij in mijn werk bezighoudt. In de zomer van 2013 in Corsica denk ik veel aan kleur in beweging. De dwarreling van geel in de wind. Das ewige Grün.
En: welke vorm past bij welke kleur. Ik maak foto’s en verzamel in een doos kleurrijk studiemateriaal uit de natuur. Ik lees en kom een citaat tegen uit ‘I am all – a cosmic vision of man’ van Sudhakar S. Dixit.
Wat me raakt is dit:

‘Wellicht is duisternis een voorwaarde voor de scheppende processen in de natuur. In het duistere substraat van de aarde ontkiemt het zaad en springt het open om te worden tot een grote boom; in het duister van de universele nacht werd het zonnestelsel geboren.’

Voor het eerst wandel ik hoog in de bergen, zie ik de Restonica stromen en doorvoel dat de natuur eeuwig is.

Terug in het atelier.
Ik ga doen wat in mij opkomt. De reis komt van binnenuit en ik ga naar het gebied vòòr kleur: zwart. Ik herinner mij de wens om een object te hebben wat een leven lang bij me blijft. Van geboorte tot dood.
De stof van cashmere en fluweel komen uit mijn verzameling. Is de stof op, dan is het project klaar. Ik zoek en vind veel haakpatronen, maak proeven, experimenteer. Verzamel diverse zwarte garens: grof, glad, harig glanzend, dik, dun van o.a. zijde, katoen, linnen, polyester, metaal, Alle werken zijn aan de achterzijde, passend bij het karakter van het object, met verschillende stoffen afgewerkt.

Januari 2014

Transformative Black (klik op de foto)

Meisje

Meisje 139 cm x 129 cm x 6 cm    2013
schilderslinnen, fiberfill, molton en pailletten

Een zwart wit kopie van het meisje hangt al meer dan 25 jaar in mijn atelier. Ik wist zeker dat ik er ooit een werk van zou maken. De kopie komt van het schilderij Les infantas Isabel Clara Eugenia y Catalina Micaela van schilder Alonso Sánchez Coello (1531/1532-1588).

‘Alles is opgebouwd uit kleine elementen. Door een bepaalde samenvoeging ontstaat hier een vorm uit’.

Werkwijze
Het schilderslinnen is geverfd, het portret uitvergroot, getransponeerd, uitgeknipt en opgeplakt.
Door de vorm uit te knippen lijkt het wel of het gezicht ontstaat uit kleine onderdelen, een dwarreling van licht en donker contrast.

Eerst was de titel: het meisje en het alfabet.
In dit leven hebben we ons lichaam en de taal waarmee en waarin we ons uitdrukken.
Het hele alfabet heb ik geborduurd van A tot Z maar niet gebruikt.
Dit blijkt bij het samenstellen van het beeld overbodig.

het werkproces in beeld (klik op de foto)